Les cooperatives escolars de Martorell culminen el seu projecte amb la venda dels seus productes al mercat

El divendres 28 d'abril les set cooperatives escolars de Martorell, creades en el marc del programa "Cultura Emprenedora a l'Escola" promogut per la Diputació de Barcelona i gestionat per l'Ajuntament de Martorell a través de les regidories de Promoció Econòmica i d'Ensenyament, han posat a la venda els seus productes coincidint amb l'inici de la Fira de Primavera de Martorell.

L'alcalde de Martorell, el sr. Xavier Fonollosa ha visitat les parades dels petits emprenedors martorellencs acompanyats per diferents regidores de consistori, la regidora d'Ensenyament Núria Canal, la regidora de Comunicació, Cooperació i Participació Miriam Riera i la regidora de Benestar Social i Joventut Cristina Dalmau, que han realitzat la compra dels grans productes elaborats pels cooperativistes.

Durant els mesos d'abril a juny, les cooperatives escolars formades en el marc del projecte "Cultura emprenedora a l'escola" que promou la Diputació de Barcelona, surten als mercats municipals per exposar i vendre els productes que han elaborat al llarg del curs. És un dels moments més emocionants del projecte, en què els nois i les noies de cicle superior de Primària de les escoles participants surten als carrers dels seus pobles i ciutats per exposar els seus productes i per rebre el reconeixement i afecte del seu municipi i del seu ajuntament.

Les cooperatives escolars culminen el seu projecte

Les cooperatives Manualishops i Talm (Escola José Echegaray), Rodokids, Rodocooper i 25 Mans Fem Art (Escola Mercè Rodoreda), Lola Factory i LolaKids (Escola Lola Anglada), han posat a la venda els seus productes aquest divendres 28 d'abril, coincidint amb l'inici de la Fira de Primavera, a la Rambla de les Bòbiles de Martorell a l'alçada del Mercat Municipal. Aquesta nova ubicació conjunta es decideix després de la bona acollida d’aquesta iniciativa el curs passat i amb l'objectiu de potenciar la dinamització del mercat durant aquell dia.

Seguint amb aquest objectiu de dinamització del comerç, els alumnes han pogut gaudir d’una visita guiada pel Mercat Municipal on han entrat en contacte real i directe amb el teixit empresarial del mercat i se’ls ha obsequiat amb una peça de fruita, per gentilesa de l’Associació de Comerciants del Mercat.

La majoria dels productes han estat elaborats amb materials reciclats, des de clauers, guardioles o punts de llibre, fins a diferents objectes de bijuteria, decoració, entre d'altres.

Els alumnes de cinquè de primària de les escoles José Echegaray, Mercè Rodoreda i Lola Anglada, conjuntament amb el professorat, van iniciar aquesta activitat el passat mes d’octubre i, des d’aleshores, durant tot el curs els alumnes han preparat tots els elements que fan possible la creació d’una empresa cooperativa: la idea empresarial, el repartiment de papers i feines, la imatge de la cooperativa, l’elaboració dels productes i els passos administratius necessaris, com  obtenir el número d’identificació fiscal, NIF, necessari per crear l'empresa cooperativa. A partir d'ara, gestionaran també el seu tancament, faran la devolució del capital inicial que van demanar i donaran part dels beneficis a una entitat sense ànim de lucre.

Gràcies a aquest programa els alumnes han incorporat a la seva formació aspectes clau per al seu futur com és la iniciativa personal (esperit emprenedor), la creativitat, aprendre a aprendre, el treball en grup, el lideratge, el tractament de la informació i competència digital, la concreció d’objectius, la presa de decisions i assumpció de risc, coneixement i la interacció amb el món físic, la planificació i el desenvolupament o l’avaluació.

Tot aquest treball en equip realitzat tant pels alumnes com per l’equip docent i tècnic del programa ha culminat avui amb la venda dels productes, i que ha estat un gran èxit. Infants, docents i pares han valorat molt positivament el projecte i els grans valors que adquireixen els alumnes amb aquesta experiència.

Els alumnes estaven molt ben organitzats, s’han distribuït els treballs de la venda: mentre uns eren els que atenien al públic, feien la venda un altre ho posava a la bossa, el seu company cobrava i tornava el canvi. Altres membres de l’equip repartien informació als vianants sobre els productes a la venda i sobre el projecte de cultura emprenedora. Els cooperativistes van demostrar la seva habilitat en aspectes com l’atenció al públic i les tècniques de venda.

Durant el matí els alumnes també han rebut la visita de la Policia Local qui els hi ha demanat els permisos i llicències d’ocupació de la via pública, que els alumnes van tramitar mesos abans. I finalment han rebut la visita de tècniques de Promoció Econòmica i dels padrins de les cooperatives, Marius Benasco de l’empresa Hasphan Import SL i Fº Javier García de l’empresa Orgamice.

Un cop finalitzada la venda al mercat els resta decidir quina activitat faran amb els beneficis, una vegada retornats els diners que cada nen va aportar per les despeses inicials, l’objectiu és fer una activitat de lleure tot el grup, que costejaran amb els diners guanyats i destinar també una part dels seus beneficis a una ONG, encara per determinar.

El programa Cultura emprenedora a l’escola

El programa Cultura emprenedora a l’escola, impulsat per la Diputació de Barcelona per difondre els valors, coneixements i habilitats de l'emprenedoria entre l'alumnat de cicle superior de l'educació primària, es porta a terme aquest curs a 60 municipis de les comarques de Barcelona.

Des que la Diputació de Barcelona va iniciar el programa en 2011, s'han anat incorporant municipis i escoles. “Cultura Emprenedora a l’Escola” es va iniciar a Martorell el curs 2013-2014 amb la participació pionera de l’escola José Echegaray, amb dues cooperatives, el programa ha tingut continuïtat i actualment ja són 3 escoles participants a Martorell, escola José Echegaray, Mercè Rodoreda i Lola Anglada, amb un total de 7 cooperatives i 175 alumnes participants.

Esperit empresarial i gestió participativa

“Cultura emprenedora a l’escola” és una aposta per un model cooperatiu de base perquè aporta un model de gestió democràtica i participativa i reforça un vessant de responsabilitat social. Amb aquest projecte s’intenta també donar resposta a l’actual exigència de millorar els resultats educatius, de reforçar els vincles amb el sistema productiu i d’adquirir un conjunt de capacitats, habilitat i valors per a capacitar les persones en l’impuls dels seus projectes professionals i vitals.

La iniciativa promou la utilització d’una metodologia basada en l’aprenentatge significatiu, l’aprenentatge cooperatiu i el treball per projectes. I, com a treball pràctic, facilita l’adquisició de les competències bàsiques del currículum escolar següents: autonomia i iniciativa personal, aprendre a aprendre, competència social i ciutadana, competència lingüística, competència matemàtica, tractament de la informació i competència digital, competència cultural i artística, i competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.

Participar en el programa “Cultura emprenedora a l’escola” dóna l’oportunitat d’impulsar projectes que vinculen l’escola, el territori i el sistema productiu, i de reforçar l’adquisició de capacitats clau útils al llarg de tota la vida per créixer professionalment i com a persones. També  ajuda a treballar transversalment entre les àrees d’Ensenyament i de Promoció  Econòmica. La Diputació de Barcelona promou aquest projecte conjuntament des de les Regidories de Promoció Econòmica i d’Ensenyament de l’Ajuntament de Martorell.

        

        

ENLLAÇ RELACIONAT

Moli Empresa

1
Grups de treball:
CuEmE