El Berguedà estudia crear un centre de formació especialitzat en l'àmbit forestal únic a Catalunya

Asseguren que es tracta d'un sector emergent amb pocs treballadors professionals

El 60% del territori del Berguedà, el Moianès i el Solsonès és forestal. En aquestes comarques, el bosc es pot convertir en una oportunitat per crear ocupació i, per aquest motiu, el projecte 'CatCentral', impulsat per l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, el Centre Tecnològic Forestal de Catalunya i el Consorci del Moianès, busca dinamitzar el sector i millorar la qualificació dels treballadors.

Per fer-ho, un dels projectes que preveuen és la creació a Cercs (Berguedà) d'un centre de formació reglada especialitzat en l'àmbit forestal aprofitant l'existència del Centre d'Empreses i de la Mancomunitat dels Municipis Berguedans per la Biomassa, formada pels municipis de Bagà, Berga, Cercs, Gisclareny, Gósol, La Pobla de Lillet i Saldes que, en total, sumen més de 12.000 hectàrees forestals.

El vicepresident de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, Jesús Calderer, ha explicat que el projecte tot just es troba en una fase molt incipient i ha assegurat que, de moment, només s'han mantingut els primers contactes amb el Departament d'Ensenyament. En aquest sentit, ha assegurat que no es tracta d'un projecte "fàcil" i ha reconegut que "no hi ha cap calendari establert".

La idea és crear una formació "molt especialitzada" i "amb molt pràctica" per convertir el Centre d'Empreses de Cercs en un espai de formació de referència a nivell estatal. Segons Calderer, actualment falten treballadors forestals que sàpiguen treballar el bosc correctament. Tot i això, ha reconegut que el primer pas és aconseguir revaloritzar la fusta perquè hi hagi prou oferta laboral.

Més projectes per aquest 2014

La creació d'aquest centre de formació és un dels projectes que preveu la iniciativa 'CatCentral' per aquest 2014. A banda, també es preveu realitzar un curs d'operaris per a la gestió forestal i els aprofitaments fustaners amb un total de 15 places, i una jornada de sensibilització en la qual s'explicarà l'experiència de la Mancomunitat dels Municipis Berguedans per la Biomassa, que actualment ja dóna ocupació a una trentena de persones. En total, el projecte compta amb un pressupost de 45.615 euros.

LA VANGUARDIA. 25/04/2014

ACN