Cambres de comerç i Administració impulsen el model de l'FP dual a L'Hospitalet

Les cambres de comerç i el Departament d’Ensenyament van iniciar el 26 de març a L’Hospitalet una campanya per captar empreses d’aquí i del Baix Llobregat que vulguin desenvolupar la formació professional dual. Però què és això de la FP dual?

Es busquen 20.000 empreses que s’hi vulguin acollir a aquesta modalitat de pràctiques d’alumnes que, al seu torn, poden ser futurs professionals del sector i de la mateixa empresa que els ha acollit com a aprenents. Ara per ara ja es fan pràctiques en empreses, però el nou model suposa que les firmes s’han d’implicar més en el procés, amb un tutor d’empresa i amb un seguiment conjunt amb el centre educatiu.

Actualment hi ha 40.000 empreses homologades a Catalunya per acollir alumnes en pràctiques tradicionals, de les quals 22.000 ho van fer el passat curs. Amb l’FP dual s’adapta la formació a les necessitats de les empreses mitjançant una major implicació d’aquestes en la formació de l’alumne i en la col·laboració amb el centre de formació.

La vinculació de l’alumne a l’empresa té lloc mitjançant una beca de formació o un contracte per a la formació, amb unes remuneracions que poden ser properes al sou mínim interprofessional. Els aprenentatges adquirits durant l’estada de l’alumne a l’empresa són reconeguts acadèmicament pel seu centre educatiu.

José Antonio Martín, subdirector general de Programes, Formació i Innovació del Departament d’Ensenyament apunta que aquest sistema de pràctiques és obert a qualsevol empresa, no importa el sector o la grandària. En aquest sentit, Martín assenyala que “el teixit empresarial de Catalunya és el que és, la petita i mitjana empresa és la majoritària. Tenim multinacionals que s’han afegit al programa, però tenim convenis amb les empreses petites, mitjanes o familiars, per tant, qualsevol empresa i qualsevol sector productiu prodria tenir una resposta en aquest model”.

Menys atur i més futur

Segons l’últim Estudi d’Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals del 2012, elaborat conjuntament pel Departament d'Ensenyament i el Consell de Cambres de Catalunya, els graduats d’ensenyaments professionals estan menys exposats a l’atur que la mitjana de joves entre 16 i 24 anys. Tot i la situació actual de crisi econòmica i la seva recent finalització dels seus estudis, els graduats mitjans que cerquen feina són el 14,97% i els graduats superiors el 16,02%. Una xifra molt inferior al 50,12% dels joves de 16 a 24 anys que estan en atur.

A més, les cambres de comerç calculen que el sistema productiu català necessitarà en el futur doblar el nombre de treballadors amb una formació mitjana, com la FP, i aquest programa està destinat a incentivar aquest segment de treballadors.

En l’acte de presentació de l’FP dual del dia 26 de març a L’Hospitalet, que s’ha fet a l’auditori de l’Àrea municipal de Promoció Econòmica, han assistit una cinquantena d’empresaris i membres del sector educatiu implicat. A la taula presidencial, a més de José Antonio Martín, hi eren Montse Llobet, directora de Serveis Territorials de Barcelona-Comarques del Departament d’Ensenyament; Joan Martorell, delegat de la Cambra a L’Hospitalet, i Josep Francí, director de Delegacions de la Cambra.

.

Categories: