un educador ambiental al curs de Transicions

bon dia!

sóc el Germán Llerena, educador ambiental de l'ajuntament de Sant Cugat que he compartit el curs de les Transicions amb vosaltres. He vingut de la ma de la responsable del Pla d'Entorn del poble, però, què ha fet un educador ambiental entre vosaltres?

Us ho vull explicar i finalment fer-vos una petició/proposta:

Els educadors/es ambientals som majoritàriament biòlegs o ambientòlegs/gues. No sabem gens d'educació fins que fem algun estudi més o el que l'experiència laboral ens aporti. I a més, els temes que habitualment toquem estan en crisi i revisió, les visions crítiques consideren alguns temes com incapaços de mobilitzar, promoure competències de transformació, acció, reflexió...

A Sant Cugat hem iniciat una línia "d'educació per la sostenibilitat comunitària", que podríem definir com que es centra/reforça/construeix vincles comunitaris, de transició (entre alumnes de diverses etapes, entre diversos membres de la comunitat i l'escola...). Per a això, el tema que ens ajuda és l'agroecologia, els horts escolars, l'alimentació, els menjadors escolars ecològics. Altres no ens ajuden tant (els residus és molt de reproduir hàbits decidits des de l'administració, l'energia és molt d'adherir-se a la innovació tecnològica i el que diguin els experts...).

L'educació per la sostenibilitat (ES), segons com s'entengui, pot ser un contingut important per a la Transició entesa com en el curs que hem fet. Aporta un projecte comú en el qual fer la inserció, el reconeixement de rols, pot aportar diners, motius per a la participació d'algunes famílies (que potser no es motiven a participar sense altres projectes), organitzacions (estructures de comissions de l'hort, per exemple) que l'alumne pot anar trobant al llarg de la seva escolarització (un dels objectius fracassats de la normativa de la Transició segons l'inspector), etc.

Per a nosaltres, l'escola/l'educació no és bona per si sola. La volem més sostenible, transformadora, etc, igual que a la societat. Per això, no ens interessa inserir ningú en lo que es fa, sinó canviar el que es fa. En teoria, una Transició (o re-insersió d'algú que no acaba d'encaixar en el sistema escolar) no hauria de ser d'interès per a nosaltres. A més, succeeix que si un hort escolar és destinat a les "estructures d'acollida" o els dispositius de nanos que s'insereixen menys, resulta que els centres (mestres/profes, famílies i alumnes) etiqueten l'hort com "un hort pels marginats" i no en volen saber res.

En canvi, quan busquem una manera d'enfocar l'educació que volem, resulta que coincidim plenament amb els plantejaments de la Transició: vincles amb la societat, sortir de l'escola, entrar a l'escola (la societat), participació autèntica, projectes comuns... Però no pels "elements difícils", sinó per tota l'escola! En la marginalitat es cou una visió de la societat que no margina.

Crec que una educació per la sostenibilitat ben entesa (i altres programes educatius) pot ser un complement perfecte per les Transicions, pot aportar el per què participar, per què motivar-se, per què visitar-se entre centres i fer projectes conjunts. Si els/les educadors ambientals municipals comencem a conèixer i interaccionar els vostres programes, com el Pla d'Entorn o altres, podrem aportar:

- diners dels departaments de medi ambient

- projecte educatiu sobre el que treballar (si el fem de qualitat)

- energia positiva, transformadora i nous actors

- coordinació de programes

La meva proposta: teniu exemples de programes educatius d'educació per la sostenibilitat que treballin amb els programes de Transició?

La meva petició: em podeu posar en contacte amb els referents d'aquests matrimonis de programes?

Moltes gràcies

Germán Llerena

2 comentaris

Bravo Membiela, Felisa

Germán,   moltes gràcies per la teva participació i per la teva aportació tant en el curs com ara inaugurant l'espai virtual que hem obert al compromesos amb l'educació.   <?xml:namespace prefix = o />

Molt interessant i útil l’experiència que expliques i la teva reflexió, il·lustra molt be i complementa allò que el curs volia transmetre. Just es volia obrir aquesta visió nova i amplia de les transicions com a un procés i com un eix entorn al qual articular projectes vinculats als centres i entre centres, que pugin integrar diferents àmbits, medi ambient, esport, cultura... el treball amb les famílies, amb l’objectiu d’ ajudar a construir i reforçar els processos d’escolarització i aprenentatge en positiu i amb bons resultats per a tots, però tenint especial cura d’aquells moments o situacions de mes vulnerabilitat.

Aquest enfocament com a procés durant el cicle de vida, es un camí que s’està iniciant ara, al menys quant a conceptualització, i no tenim en aquests moments referències concretes de projectes d’educació per la sostenibilitat vinculats als de transició, tal com demanes. No et descobriré res nou si et dic que molts ajuntaments incorporen a la seva oferta d'activitats educatives per a les escoles, activitats organitzades des de medi ambient per a les diferents etapes educatives, un bon exemple d'oferta molt àmplia es el programa Ciutat i Escola de Sabadell. Això parla del potencial que hi hauria per organitzar projectes que vagin mes enllà d’una activitat puntual de coneixement i siguin projectes educatius de continuïtat, que aportin noves formes de fer,  connexió amb la comunitat  i entre professionals de diferents àmbits i especialitats, etc.

T’animo a explicar-nos mes coses sobre el vostre projecte i sobre educació per la sostenibilitat en general,  d’on surt la idea, com l’esteu treballant, la vinculació amb el pla d’entorn, com ha evolucionat, com està vinculat als projectes d’escoles verdes, agenda 21, etc.

I a la resta de companys i companyes del curs, per a que expliqueu com es treballen les transicions als vostres municipis, quins projectes esteu fent, malgrat estiguin centrats només en algunes de les etapes, ja que al curs va faltar temps per poder compartir les experiències concretes dels vostres ajuntaments.  L’espai virtual en ofereix ara l’oportunitat de complementar-ho !

Gràcies i salutacions a tots i totes

Llerena, German

ostres, aquest missatge és del 2011! i ho he llegit ara, al 2017

bé, segueixo com si fos ahir: qui vulgui conèixer el projecte, com deia la Felisa, d'agroecologia escolar, pot entrar aquí: http://agroecologiaescolar.wordpress.com/ on hem recollit tot allò que hem fet i seguim fent.

Bones transicions.

Germán Llerena